Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 18 September 2012

Tocotrienol : Kehebatan Luar Biasa Vitamin E





Struktur Tocotrienol


Salam sejahtera saya ucapkan kepada pembaca blog setia saya. Sudah beberapa minggu saya tidak mengemaskini entri terbaharu blog ini. Memandangkan saya sibuk mengahapi peperiksaan pertengahan semester dan cuti selama seminggu, perasaan 'malas' mula bertapak di hati. Namun, saya harus kuatkan semangat untuk menerbitkan seberapa banyak entri di blog ini memandangkan semenjak saya membicarakan  topik berkaitan kesihatan, trafik blog saya naik mendadak. Ini mengejutkan saya dan membuka mata saya untuk berkongsi seberapa banyak ilmu serta info kesihatan khususnya dalam produk-produk berasaskan sumber semula jadi, makanan tambahan serta organik yang sememangnya terkenal dengan sifat antioksidannya yang tidak terdapat di dalam priskripsi moden.

Baiklah, pada kali ini saya ingin membicarakan tentang satu topik yang agak lazim dalam dunia kimia. Pada sesiapa yang mengambil perkhususan kimia atau biokimia, mereka pasti pasti pernah mendengar tentang Tocotrienol. Namun, ada dalam kalangan mereka yang tidak sedar tentang kebaikan antioksidan ini memandangkan kajian yang dilakukan terhadap bahan ini sangat sedikit, yakni kurang daripada 1% daripada kajian berkenaan Vitamin E.

Apakah itu Tocotrienol ?

Tocotrienol merupakan kumpulan Vitamin E yang wujud secara semula jadi di kebanyakan persekitaran terutama di dalam tumbuh-tumbuhan. Secara umum, Vitamin E boleh terbahagi kepada dua famili yang besar iaitu Tocopherol dan Tocotrienol. bagi setiap famili Tocopherol dan Tocotrienol, terdapat jenis yang berbeza mengikut struktur mereka. Ia termasuklah alpha, beta, delta dan gamma. Keempat-empat jenis ini wujud dalam setiap famili Vitamin E. Tetapi apakah yang membezakan Tocopherol dan Tocotrienol ? Jawapannya terletak pada struktur mereka sendiri.


Tocotrienol lebih pendek dan singkat berbanding Tocopherol yang lebih panjang

Vitamin E merupakan sejenis vitamin yang berstruktur lipid yakni berlemak. Ia memiliki 'kepala' dan 'ekor' yang menjadikan struktrurnya unik. Tocopherol memiliki kepala yang besar dan ekor yang lebih panjang manakala Tocotrienol sebaliknya. Ini menjelaskan mengapa Tocotrienol mampu melindungi permukaan sel dengan lebih dalam berbanding Tocopherol memandangkan Tocotrienol lebih kecil dan mempunyai luas permukaan yang lebih besar dalam menembusi lapisan lipid sel dengan lebih cepat, malah ada kajian menujukkan bahawa daya penembusan Tocotrienol adalah 50% lebih pantas berbanding Tocopherol.

Namun harus diingatkan bahawa tidak semua jenis Tocotrienol adalah sama kerana setiap daripadanya adalah berbeza kekuatan serta fungisnya yang tersendiri. Kajian menunjukkan bahawa dalam empat jenis Tocotrienol yang wujud, hanya delta-Tocotrienol sahaja disahkan paling kuat dan mujarab diikuti gamma-Tocotrienol. Kedua-dua gabungan ini menjadikan Tocotrienol sangat berkuasa dan mampu bertindak sebagai komponen Vitamin E terkuat pernah ditemui.

Memandangkan hampir 99% kajian Vitamin E menfokuskan kepada alpa-Tocopherol, hakikatnya komponen Tocotrienol adalah jauh lebih berkuasa dan dan mujarab. Kajian menunjukkan bahawa Tocotrienol adalah 60 kali lebih kuat berbanding Tocopherol. Tocotrienol juga dapat membantu mereka yang menghadapi masalah jantung, kolestrol tinggi serta mahu memiliki kulit yang cantik berseri.


Tocotrienol bertindak sebagai 'Pengganti Statin Terulung' 

Dalam satu kajian yang dijalankan, Tocotrienol mampu mengurangkan paras kolestrol sehingga 31% dalam 4 minggu. Kajian lain juga menunjukkan bahawa ia hampir menyamai tindakan ubat penurun kolesterol popular, Statin. Statin sememangnya merupakan sejenis ubat penurun kolesterol terbaik dan paling effektif dalam menurunkan kolesterol. Namun kesan sampingan yang terpaksa ditanggung kepada mereka yang mengambil ubat ini ialah, sakit-sakit otot, pening kepala, mudah berasa penah serta lemah nafsu syahwat. Berbeza dengan Tocotrienol, hanya jenis delta dan gamma Tocotrineol sahaja yang mampu bertindak seperti statin tanpa mendatangkan kesan-kesan tersebut.


Pigmentasi, tona kulit tidak sekata dan parut yang dalam dapat 
diatasi dengan pengambilan Tocotrienol

Selain itu, antioksidan ini juga sangat berkuasa dalam pembaikan sel. Sememangnya diketahui ramai bahawa Vitamin E sangat penting dalam menghentikan penuaan kulit, menjadikan kulit lebih halus serta kurang pigmentasi. Berbeza dengan Tocotrienol, ia mampu bertindak lebih jauh ke dalam sel berbanding Tocopherol. Ini menjelaskan mengapa ia 60 kali lebih berkuasa daripada Tocopherol. Tocotrienol juga mampu bertindak sebagai penampan sinaran UV matahari secaa semula jadi sekiranya diambil sebelum pendedahan cahaya matahari. Ia mampu merencatkan enzim Tyrosinase yang bertindak sebagai pigmen penggelapan kulit. Antioksidan ini termendap di dalam lapisan lipid sel dan mengelakkan berlakunya oksidasi lipid yang membawa kepada kulit yang kurang bermaya, mencegah pemusnahan kolagen dan menjadikan lapisan dermis kulit lebih anjal.

Kehebatan antioksidan ini tidak terhad di sini, pengambilan Tocotrienol secara konsisten mampu mengurangkan tekanan di dalam salur darah dengan berkesan terutama kepada pesakit diabetis. Pesakit diabetis menghadapi masalah paras gula yang tinggi dalam darah. Ini sekaligus menjejaskan kelenturan saluran darah dan pada masa yang sama meningkatkan tekanan darah tinggi. Secara dasar, salur darah masih tidak cukup terjejas secara mendadak kepada pesakit diabetis kecuali salur darah utama ( arteri ) di jantung. Kapilari darah lebih terjejas memandangkan ia terpaksa menampung tekanan darah yang tinggi dan juga kepekatan gula yang melampau sedangkan kapilari darah sangat halus. Dinding kapilari hanyalah sebesar sel dan tanpa diragui ia boleh pecah dengan mudah. 


Mata, anugerah Tuhan yang tidak ternilai

Di dalam kes diabetes, paras gula yang tinggi menyebabkan pesakit terpaksa mengalami masalah tekanan kapilari yang melampau dan ini menjelaskan mengapa ramai pesakit diabetes menghidapi masalah penglihatan, glucoma atau katarak. Mata merupakan anugerah Tuhan yang tidak ternilai, ia dihubungkan dengan ribuaan kapilari yang memberi nutrien dan oksigen dalam membantu penglihatan kita cerah dan sempurna.Namun, paras gula yang tinggi menyebabkan kapilari ini tersumbat dan menjadikan mata lesu, kurang bermaya, penglihatan semakin kabur dan sebagainya.

Tocotrienol bertindak pada dasar kapilari dalam menjadikan salur kapilari lebih lentur dan fleksibel. Ini sekaligus dapat mengurangkan tekanan pada kapilari dan memberi lebih ruang kepada mata dalam menerima nutrient dengan lebih sempurna. Disebabkan sifatnya yang kuat, ia juga mampu melindungi mata daripada sinaran UV dan radiasi berbahaya. Kesannya, mata akan lebih bersinar dan penglihatan lebih cerah. Tidak terhad di situ, ia juga sangat sesuai kepada sesiapa yang mengalami masalah penglihatan yang serius, silau, mata letih, mudah berair dan seumpama dengannya.

Terlalu banyak keistimewaan serta manfaat Tocotrienol sehingga saya sendiri tidak mampu menulis di entri ini. Persoalannya ? Di manakah saya harus mendapatkan produk ini  ?


Annatto merupakan sumber utama Tocotrienol yang berasal dari Amazon

Tocotrienol banyak diperolehi di dalam tumbuhan yang bersifat lipid atau minyak. Paling ketara adalah pokok kelapa sawit. Ia juga boleh ditemui di dalam beras.Walaubagaimana pun, di antara kesemua sumber utama Tocotrienol ini, hanya terdapat satu pohon yang saya sendiri teruja apabila membaca artikel berkaitan tumbuhan ini. Ia adalah annatto, sejenis tumbuhan liar yang banyak ditemui di hutan hujan tropika Amazon.  Tumbuhan ini menghasilkan buah kecil kemerahan yang kaya dengan karetenoid. Para saintis dan penyelidik pada mulanya hanya beranggapan biasa terhadap tumbuhan ini, namun setelah diteliti secara terperinci, karetenoid yang terkandung di dalam biji merah tumbuhan ini adalah sangat tidak stabil sekiranya terdedah kepada pancara UV. tetapi, berbeza dengan tumbuhan ini, biji merah annatto tidak sama sekali teroksida dan kandungan karetenoidnya tetap stabil walaupun terdedah kepada pancaran UV yang tinggi !!!

Mereka mula mencari dan mencari apakah yang menyebabkan kesemua kemungkinan ini berlaku. Akhirnya mereka mendapati bahawa biji merah annatto yang terkandung karetenoid dan cukup tidak stabil itu sebenarnya dilapisi dan dilindungi oleh Tocotrienol !!! Apa yang lebih mengejutkan lagi ialah, ia dilindungi oleh 100% delta-Tocotrienol dan gamma-Tocotrienol !!! Secara perbandingan,beras mengandungi 50% Tocopehrol dan 50% Tocotrienol, kelapa sawit pula mengandungi 75% Tocotrienol dan 25% Tocopherol, tetapi, berbeza dengan pohon annatto, ia mengandungi 100% Tocotrienol. Ini menjadikan annatto satu-satunya tumbuhan di dunia yang diketahui mempunyai kandungan Tocotrienol tunggal tanpa Tocopherol dan 90% daripada kandungan Tocotrienol itu adalah delta-Tocotrienol dan 10% gamma-Tocotrienol. 

Bermula dari situ, para penyelidik akhirnya mengakui bahawa Tocotrienol adalah lebih kuat dan berkuasa daripada Tocopherol, komponen Vitamin E biasa yang banyak di pasaran. Ini juga secara jelas membuktikan bahawa Tocotrienol mampu melindungi sel terutama kulit dan badan daripada pancaran matahari dan sinaran UV yang berbahaya disamping memberi kebaikan utama Vitamin E dalam bentuk kesihatan jantung dan paras kolesterol darah yang rendah.


Ikuti temubual bersama Dr. Barrie Tan, pelopor Tocotrienol global 

Walaupun tidak terdapat banyak produk Tocotrienol di pasaran dunia, hanya satu sahaja yang menjadi pilihan saya. Kyani Sunset Tocotrienol. Ia memiliki campuran delta dan gamma-Tocotrienol 100% dari hutan hujan Amazon dan digabungkan bersama Omega-3 dan Astaxanthin. Apa yang lebih membanggakan lagi ialah, Kyani Tocotrienol dipatenkan dan difomularikan sediri oleh salah seorang pelopor Tocotrienol moden dan mendapat jolokan Dr. Tocotrienol. Beliau ialah Dr. Barrie Tan yang telah menjalankan kajian PhD terperinci beliau berkaitan manfaat Tocotrienol. Lebih membanggakan, Dr. Berrie Tan merupakan anak Malaysia yang mencipta nama dalam menjalankan kajian terperincin dan saintifik sehingga kajian dan paten Tocotrienol beliau dijual ke seluruh dunia. Antaranya Amerika Syarikat, Thailand dan beberapa negara Eropah lain. Kini, beliau menjadi pelopor dunia dalam perkembangan Tocotreinol secara meluas di pasaran dunia dan pada masa yang sama beliau juga bertugas sebagai Professor Kimia & Sains Makanan di Universiti Massachusetts, Amerika Syarikat. Amat mengujakan saya kerana sememangnya seorang rakyat Malaysia mampu membawa impak yang besar di mata dunia.

Kyani Sunset, satu-satunya produk Tocotrienol di dunia  yang bersumberkan 
100% delta dan gamma Tocotrienol berasaskan annatto di pasaran dunia

Malangnya, produk ini amat sukar diperolehi di Malaysia memandangkan Kyani kurang memiliki pejabat pengoperasi mereka di seluruh negara. Walaubagaimana pun anda masih boleh mendapatkan produk Kyani Tocotrienol atau lebih dikenali sebagai Kyani Sunset ini melalui agen berhampiran atau kenalan anda.

Memandangkan masalah ini, saya tetap mengambil Tocotrienol sebagai diet tambahan saya tetapi dengan jenama yang berbeza. Saya memilih E-Trienol yang dipasarkan oleh Cosway. Ia merupakan antara alternatif lain dalam mendapatkan produk Tocotrienol di negara ini. Saya lebih menggemari produk Cosway kerana promosi bulanan yang ditawarkan adalah mampu milik lebih-lebih lagi saya masih bergelar pelajar. Bercerita tentang pengalaman saya, saya pada mulanya agak kurang yakin dengan keberkesanan Tocotrienol memandangkan saya telah mencuba AstaPycnogenol. Namun, berdasarkan pembacaan serta kajian artikel yang dibuat oleh saya, saya dapati bahawa adalah lebih baik saya mencuba sesuatu pada harga yang mampu milik memandangkan AstaPycnogenol keluaran Cosway masih dikira mahal memandangkan saya masih seorang pelajar. Dipendekkan cerita, saya membeli E-Trienol pada promosi bulanan yang menawarkan beli 2 percuma 1 botol. Setelah saya mencuba produk ini, saya mula melihat keberkesanannya di mana penglihatan saya semakin jelas.

Pada hari ketujuh, saya dapati tona kulit saya kembali stabil, pigmentasi di lengan dan muka semakin pudar dan kulit saya semakin gebu, seolah-olah dilembabkan dari dalam. saya terus mengambil E-Trienol sehingga minggu kedua dan paling ketara ialah, penglihatan saya tidak lagi silau, semakin cerah, tidak berasa letih dan kurang bermaya, malah mata saya juga tidak lagi kepedihan apabila berjemur dibawah pancaran terik matahari UVA dan UVB. Secara konklusi, apa yang diwar-warkan selama ini adalah benar sama sekali.

Oleh itu, setelah anda membaca entri ini, adakah anda berminat mahu merasai sendiri keajaiban Tocotrienol untuk kulit, jantung serta mata anda ? Pastinya YA dan selamat mencuba.



p/s : Dapatkan produk Astaxanthin campuran pilihan No.1 DI SINI.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.. sy nak tye , blhkah minyak kelapa sawit dijadikan minyak aromaterapi..?

Fariqh berkata...

Wasalam dan hi, saya kurang arif berkaitan hal ini. Ini kerana, sehingga kini majoriti kajian yang dilakukan terhadap minyak kelapa sawit mengfokuskan kepada manfaat supplemenet luaran dan dalaman. Kebanyakan minyak aromaterapi diekstrak daripada pati tumbuhan yang membawa bau yang mengharumkan serta menenangkan. Terima kasih

Jingga berkata...

Àssalamualaikum en fariqh.sya nk tahu ttg klapa sawit merah yg skrg disahkn kebaiknnya

Tanpa Nama berkata...

Slm... Nak tanya pendapat tuan tentang penggunaan pil lecithin 1300mg + tocopherol & tocotrienols